Met de verkiezingen in aantocht zien we de politici weer volop op straat. Zwaaiend naar voorbijgangers op markten, handenschuddend en deur-aan-deur goede gesprekken voerend. Dat doen ze natuurlijk alleen maar in verkiezingstijd. Want dan valt de winst te halen. En elke politicus begrijpt dat het van het grootste belang is om zo dicht mogelijk bij de kiezer te staan. De rest van de regeringstijd is dat blijkbaar wat minder nodig….
Ik moest denken aan een onderzoek van alweer enige jaren geleden in het bedrijfsleven. Op afdelingen werd gevraagd aan medewerkers wat zij van hun leidinggevende verwachtten. Aan diezelfde leidinggevenden werd gevraagd wat zij dachten dat hun medewerkers zouden antwoorden. De antwoorden van de groep managers bevatten woorden als: ‘visie’, ‘sturing’, ‘consequentheid’ en ‘transparantie’.
Vervolgens werden zij geconfronteerd met de antwoorden die hun eigen medewerkers hadden gegeven. Daarbij stond met stip op nummer 1: ‘oprechte aandacht en interesse’! Die kwam in de top 5 van de managers niet eens voor…..
Kortom, of het nu om kiezers of medewerkers gaat, we willen allemaal hetzelfde: gehoord en gezien worden. Op het moment dat wij dat nodig hebben, niet als het alleen het belang van de ander is. Geen wonder dat het vertrouwen in politici in hoog tempo afneemt. Volgens onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau is het vertrouwen in politici nog lager dan het vertrouwen in bankdirecteuren. Onderzoeksbureau Edelman publiceerde recent een wereldwijd onderzoek. Hun conclusie: “Er is een wereldwijde implosie van vertrouwen”. Niet alleen in politiek, ook in NGO’s, bedrijven en andere grote instellingen.
Vanzelfsprekend is het afnemen van vertrouwen in leiders koren op de molen voor politici die daarop inspelen. Geen mooie zinnen maar duidelijke, vaak schofferende taal. Het effect is dat een aantal mensen denkt: ”Kijk, die snapt mij tenminste”. Dat er verder geen of onuitvoerbare oplossingen worden geboden is even minder belangrijk….Maar wat stellen andere politici daar tegenover? Hoe winnen zij het vertrouwen van de kiezers?
Enige tijd geleden las ik een interessante uitspraak over het verschil tussen een manager en een leider: “Een manager wil interessant zijn, een leider is geïnteresseerd”. In dat licht zijn de meeste politici managers. Volop bezig met hun eigen imago te laten stralen, zeker in deze tijd.
Beste politici, willen jullie onze stem verdienen, zorg er dan voor dat je je kiezers kent. Zoek ons op, betrek ons vroegtijdig bij plannen. En vooral: neem ons serieus. Dat is wat leiders doen.
Rob Janssen
info@spraakmaker.nl