Hoe haal je vervolgafspraken uit je presentatie?

geplaatst in: Presenteren | 0

Gisteren was ik in gesprek met een architect. Een gedreven man, succesvol in zijn werk. Hij had ingeschreven op een project en kreeg de kans om zijn presentatie voor een commissie te doen. Fantastische kans om een mooie opdracht binnen te halen, natuurlijk. Zijn voorbereiding op die presentatie was dan ook indrukwekkend: tientallen A4-tjes over omgeving, bouwstijl, leuke invalshoeken en bouwtechnische hoogstandjes. Hij had er erg veel zin in en vertrouwde op zijn enthousiasme. Niks mis mee, natuurlijk.
Zou jij hetzelfde hebben gedaan in zijn plaats? Misschien wel..

Maar verplaats je nu eens in de positie van de commissie. Jij bent op zoek naar een architect die jouw plan, jouw idee kan vormgeven in een gebouw. Iemand die heeft geluisterd naar jouw gedachtes en verwachtingen. Waar let je dan op bij de presentatie van, laten we zeggen, drie verschillende architecten?
Je mag er van uitgaan dat ze alle drie vakbekwaam zijn en een relevante uitwerking hebben gemaakt. Je krijgt drie verschillende presentaties en vervolgens moet je een keuze maken. Wat geeft dan de doorslag bij jou?

Natuurlijk kan ik het voor jou niet bepalen, voor de meeste mensen geldt dat ze kiezen voor de persoon die ze het meeste vertrouwen. Die architect die het beste hun eigen idee heeft vormgegeven, de persoon die het beste heeft geluisterd. Er is een subtiel verschil tussen enthousiasme voor het ontwerp en enthousiasme voor het plan. Het verschil? Het ontwerp is van de architect, het plan van de opdrachtgever. De architect die gaat glimmen bij het plan laat zien dat hij partner is en kan meedenken. Dat schept vertrouwen.
Verreweg de meeste sprekers leggen de focus op het voorbereiden van hun eigen verhaal. Dat is jammer, want het publiek is daar in het algemeen niet of nauwelijks in geïnteresseerd. Die vragen zich alleen maar af: “Wat heb ik hier aan”?

De spreker die zich op die vraag richt is spekkoper. Die ziet na de lezing een aantal mensen op zich afkomen die verder willen praten, een afspraak willen maken.
Presenteren als Marketingtool, de PAM-methode is niets anders dan je presentatie zo goed mogelijk afstemmen op je gehoor. Daar zijn een paar stappen voor. Volg die en elke presentatie levert je vervolgafspraken op. Gegarandeerd.

Veel succes , ik hoor graag je reactie

Geniet van het Leven!

Rob Janssen
info@spraakmaker.nl