Je netwerk bepaalt je omzet

geplaatst in: Marketing | 0

“Handel=gunnen” is de eeuwenoude uitdrukking en nog steeds o zo waar.
De belangrijkste vraag voor elke ondernemer is dan ook:”Hoe zorg ik er voor dat men mij de handel gunt? Het antwoord zit in de drie fasen waar elke klant doorheen gaat:
kennen > mogen > vertrouwen
De eerste stap is duidelijk:
Kennen
als een klant je niet kent, nooit van je gehoord heeft, zal hij ook geen zaken met je doen. Mogelijk dat je elkaar toevallig treft, maar dat is meer geluk dan wijsheid. Daar bouw je geen onderneming op. Veel bedrijven maken dan ook reclame, sturen nieuwsbrieven, adverteren etc. Allemaal manieren om de naamsbekendheid te realiseren. Niks mis mee, alleen te weinig om voor omzet te zorgen. Er is namelijk nog niets aan de tweede stap gedaan:
Mogen
Een klant gunt jou de handel boven je concurrent als hij je mag. Als een klant het gevoel heeft dat jij om hem geeft, dan zal hij sneller geneigd zijn om met jou zaken te doen. Iemand die je persoonlijk ontmoet hebt en met wie je een prettig kontakt hebt zul je eerder onthouden als mogelijke leverancier. Zorg er dus voor dat je je (potentiele) klanten ontmoet. Bezoek netwerkbijeenkomsten of events waar je hen kunt ontmoeten. Ga dan niet als een dolle met visitekaartjes lopen zwaaien, maar toon interesse, ga in gesprek. Pas daarbij de 20/80 regel toe: spreek 20% van de tijd en luister 80%. Dat betekent gewoon veel vragen stellen.
Je bent nu al een flinke stap dichterbij om klanten te winnen. Onthoud echter één ding: klanten willen alleen zaken met je doen als ze er zelf beter van worden. Sommigen zullen je handel gunnen om jou een plezier te doen, maar als het product of de dienst niet goed is zal dat van korte duur zijn. Je bent dus toe aan de laatste stap:
Vertrouwen
Zorg er voor dat de prospect vertrouwt dat jij een goed product levert. Hoe je dat doet? Daar zijn verschillende manieren voor. Jezelf steeds beter maken in je vak is de basis. Volg zelf training, bijscholing, seminars etc. En praat daarover met prospects. Daarmee laat je zien serieus met je vak bezig te zijn. Heb je aansprekende klanten, praat daar dan ook over. Heb je die klanten niet, dan zou je kunnen overwegen om een select groepje je product of dienst gratis aan te bieden in ruil voor een referentie. Uitstekende reclame en beter dan een advertentie! Bovendien zullen mensen die erg tevreden zijn over jou eerder met anderen daarover spreken. En dat is wat je wilt bereiken!
Vraag aan een willekeurig bedrijf waar de grootste groep klanten vandaan komt en het antwoord zal in de meeste gevallen hetzelfde zijn: via-via.
Gebruik je invloed op dat proces! Blijf niet in je eigen ruimte zitten, maar ontmoet je prospects. Praat met ze, bouw een band op en doe altijd wat je zegt. Daarmee win je vertrouwen en -dus- klanten.
Simpele stappen die leiden tot je uiteindelijke doel: een mooi bedrijf met groeiende omzet.
Laat me voor de aardigheid je ervaringen eens weten.
Geniet van het Leven!

Rob Janssen
info@spraakmaker.nl