Drie tips om de juiste klanten te vinden

geplaatst in: Marketing | 0

Het gaat niet alleen om het vinden van klanten, maar ook om het vinden van de juiste klanten. Die mensen, voor wie jij graag werkt. Geen zeurpieten, van die figuren die alles voor weinig willen en voortdurend lopen te mekkeren. Nee, prettige mensen met wie het een genot is om te werken. Jouw ideale klant, zeg maar.

Maar wacht even, hoe ziet die klant er uit?

1. Hop, daar heb je je eerste tip al te pakken. Bedenk hoe jouw ideale klant er uit ziet. Is het een man of een vrouw? Welke leeftijd(scategorie)? Opleiding? Welke regio?
Stel jezelf zoveel mogelijk vragen die relevant zijn voor het bepalen van jouw ideale klant. Heb je het profiel compleet, zoek dan in tijdschriften of op internet naar een foto die past. Liefst geen bekende naam, maar gewoon een gezicht waarvan jij zegt: Ja, dat is mijn ideale klant.

Ja hallo, en dan moet ik ‘m zeker inlijsten en op mijn bureau zetten?

Inderdaad. Want elke keer als jij een nieuwsbrief schrijft, een email opstelt, een blog maakt of op een andere manier aan marketing doet, zul je dat doen gericht aan die persoon. Jouw ideale klant. Dan begin je niet met “geachte heer, mevrouw”. Dat zijn onpersoonlijke brieven, die meteen in de prullenbak verdwijnen. Je gaat al bijna automatisch persoonlijker worden, ook in je woordkeus. Het gevolg is dat jouw ideale klant zich sneller aangesproken zal voelen en vervolgens eerder zal reageren.
En dat is natuurlijk de bedoeling…
Dus geef die persoon ook een naam. Bedenk hoe hij/zij woont, leeft. Getrouwd of niet, kinderen, hobbies. Hoe meer jij je in je ideale klant verplaatst, des te eerder zal die zich door jouw woorden aangesproken voelen.

En dan, waar moet ik dan over schrijven?

Zo, jij gaat snel! Je stormt meteen door naar de volgende tip:
2. Praat over het probleem van de ander. Dat jij een geweldige oplossing hebt is natuurlijk fantastisch, maar daar heeft de ander niets aan. Een huisarts gaat toch ook niet vertellen wat hij allemaal van het menselijk lichaam weet? Als dat wel zo is kun je beter op zoek gaan naar een andere huisarts…Nee, even serieus: verplaats je in het probleem van de klant en praat daar over. In je blogs, je nieuwsbrieven, op je site en face to face. Elke keer als je wilt uitwijden over jouw geweldige werk, bijt dan even op je tong. Je klant zit daar helemaal niet op te wachten. Die wil alleen maar geholpen worden met een probleem. Richt daar dus al je aandacht op. Ik beloof je, het gaat je veel opleveren.

OK, maar duurt dat niet erg lang? Het is crisis en ik heb nu klanten nodig!

Ah, een echte ondernemer. Alles moet snel en nu! En gelijk heb je, waarom zou je er lang over doen als je een geweldige versneller in handen hebt? Je kunt natuurlijk steeds één op één gesprekken voeren. Niets mis mee, het kost alleen veel tijd.
De derde tip is dan ook:
3. Ga presenteren op plekken waar jij je ideale klant denkt te treffen.
Door te presenteren sla je twee vliegen in één klap: Je bereikt meteen veel meer mensen én je status gaat automatisch omhoog. Immers, iemand die voor een groep staat wordt al snel als specialist, als expert gezien. En dat is precies jouw doel. Er zijn natuurlijk veel meer collega’s die min of meer hetzelfde aanbieden als jij. Voor wie kiest een klant dan? Natuurlijk, voor de expert. Zorg er dan ook voor dat jij dat bent.

Doe je voordeel met deze tips.

Geniet van het Leven

Rob Janssen
info@spraakmaker.nl