Hoe zorg je voor gemotiveerde medewerkers?

geplaatst in: Uncategorized | 0

Tot voor enkele jaren geleden werd ik nog met grote regelmaat gevraagd om een peptalk voor medewerkers te houden. U kent dat wel: de financieel directeur heeft beroerd nieuws op de jaarvergadering of nieuwjaarsbijeenkomst. De cijfers vallen tegen, de targets zijn niet gehaald en met een beetje pech gaan we afscheid nemen van mensen. De stemming in de zaal is beneden peil. Om te voorkomen dat iedereen de rest van de week op halve kracht werkt wordt er een gastspreker aangekondigd, iemand die op “onnavolgbare wijze een frisse blik op de situatie zal werpen”. Met een blik van “jij liever dan ik” kijkt de directeur mij meewarig aan en gaat gauw op zijn gereserveerde stoel op de eerste rij zitten.

Tja, daar ga ik dan

Met veel energie en humor ga ik er dan tegenaan en na een half uurtje is de stemming weer redelijk boven het vriespunt. Opgewekt komt de directeur naar mij toe, voorziet mij van de fles wijn of bos bloemen en laat weten dat het “een zeer geslaagd optreden was”. Dan wendt hij zich tot de zaal en voegt er aan toe dat “we nu wel aan een borrel toe zijn”. De menigte haast zich naar de naastgelegen foyer, de directeur bedankt me nogmaals en ik ben alweer met mijn hoofd bij de volgende opdracht, die avond of de volgende dag.

Is dit het?

Zo heb ik enkele jaren ervoor gezorgd dat bij mij de schoorsteen rookte. Maar steeds vaker bekroop mij het gevoel dat er iets niet in de haak was. Alsof ik het cadeaupapier was om een bedroevende boodschap.En toen kwam de dag dat ik er eenvoudigweg geen zin meer in had. Ik weet nog goed, ik werd uitgenodigd door een management team van een bedrijf. Het gesprek vlotte niet erg en het was duidelijk dat er van mij werd verwacht dat ik met een leuk optreden zou komen om de motivatie van de medewerkers weer op te krikken. Vraag me niet waarom, maar op dat moment wist ik dat ik deze opdracht niet moest uitvoeren. Ik keek de groep rond en zei:”OK, maar wat hebben de medewerkers er aan?” De stilte die toen viel was enorm. Ik zal u de rest van het –overigens korte- gesprek besparen.

Stel eens een interessante vraag

In ieder geval hen ik de vraag gesteld:”waarom doet u niet iets waar ze wérkelijk iets aan hebben, maak ze van mijn part aandeelhouder”. Uiteraard was dat een tamelijk stupide idee en zat ik vijf minuten later in de auto op weg naar huis. De hele weg bleef die gedachte door mijn hoofd gaan:”waarom eigenlijk niet”? Wat zou er gebeuren wanneer ze allemaal een stukje eigenaar van hun eigen bedrijf zouden worden? Ik moet bekennen, dat ik behalve me er over opwinden, niets met die gedachte gedaan heb de afgelopen jaren.

Een gek idee blijkt zo gek nog niet…

Tot ik een seminar bijwoonde, waar een van de sprekers de algemeen directeur van Witteveen+Bos was. Een raadgevend ingenieursbureau met 670 medewerkers. Harry Webers, zo heet hij, vertelde dat inmiddels 364 van die mensen gekozen hebben om aandeelhouder te worden. Zo bezat de kantinejuffrouw een pakket ter waarde van € 23.000,=! Sinds ze dit systeem van participatie hadden ingevoerd, was de winst verzesvoudigd! Zijn redenering: wanneer het goed gaat is iedereen blij en wordt de winst gedeeld. Gaat het slecht, dan heeft letterlijk iedereen buikpijn en gaat het gegarandeerd het jaar daarna weer beter! Het klinkt zo logisch. Toch, zo zei hij, praten ze er regelmatig over met collega’s, banken, accountants etc, maar zelden dat men het idee serieus neemt. Alsof het een vreemd soort communistisch plan is dat niet lang zal standhouden. Wat dit nou met presenteren te maken heeft, vraagt u? Eerlijk gezegd, ik heb geen idee. Of het zou moeten zijn, dat datgene waar je je druk over maakt een uitstekend onderwerp is om over te presenteren. Wanneer meer sprekers dat zouden doen, zouden meer mensen met plezier naar een congres of seminar komen!

Geniet van het Leven.

Rob Janssen
info@spraakmaker.nl