Wiskunde is leuk!

geplaatst in: Presenteren | 0

Vorige keer schreef ik over mijn leraar gym op de middelbare school. Ik moest denken aan een andere leraar: Eijk voor wiskunde. Een man die een diepe indruk op me maakte.
De eerste keer dat ik hem zag vergeet ik nooit meer. Wij zaten al een minuut of tien in de klas toen de deur openzwaaide en een zware boekentas naar binnen zeilde. Met een dreun kwam hij neer op de lessenaar, waarbij pennen en papieren alle kanten opvlogen. Verbijsterd staarden wij naar dit tafereel. Toen kwam Eijk binnen. Met grote passen beende hij naar de lessenaar, stopte halverwege voor het bord, keerde zich naar de klas en zei:”Hi”. Mogelijk is dat nu normaal, in de jaren zeventig was dat behoorlijk indrukwekkend. Het was nog voor negen uur ’s ochtends en het duurde even voor ik besefte dat hij een enorme dranklucht verspreidde. Een jaar later was dat de reden waarom hij is ontslagen. Maar als puber van een jaar of zestien dacht je daar niet zo over na.
Zijn introductie was even simpel als verhelderend: “jullie zitten nu in de vijfde en doen over twee jaar eindexamen. Wiskunde is verplicht en het maakt me geen moer uit of jullie dat wel of niet halen. In dit lokaal wordt wiskunde gegeven en als je zin hebt om andere dingen te doen, ga je gewoon weg”. De spelregels waren onmiddellijk helder, een ordeprobleem heeft hij nooit gehad. Sterker nog, hij heeft velen, waaronder mijzelf, de interesse voor het vak bijgebracht. In plaats van abstracte formules van buiten te leren kwam hij voortdurend met voorbeelden uit de praktijk. Popmuziek, drank, drugs, verliefdheid, werkelijk alles gebruikte hij als voorbeeld om de stof inzichtelijk te maken. En met succes. Op ons eindexamen werden er uitstekende punten voor wiskunde gehaald. Eijk was er niet bij, hij was inmiddels ontslagen…..

3 Gouden regels

Welke eigenschappen maakten hem tot een uitstekende leraar?
Hij hield van zijn vak, hij was helder en gebruikte simpele woorden en niet onbelangrijk: hij gebruikte voorbeelden die herkenbaar waren voor zijn publiek.
Drie regels, die elke spreker in zijn geheugen dient te prenten.
De eerste stap, houden van je vak, kan iedereen makkelijk voor zichzelf beoordelen. Het gebruiken van simpele woorden blijkt vaker een probleem. Hoe doe je dat? Een prachtig voorbeeld kwam ik tegen tijdens een training. Een deelnemer had van mij de opdracht gekregen om een stelling in één minuut neer te zetten én zijn oordeel te geven. Hij was nog halverwege de inleiding toen de tijd was verstreken. De enige suggestie die ik hem deed was de volgende:”Stel je voor dat je publiek bestaat uit 5-jarigen”. Na een kleine aarzeling begon hij opnieuw aan zijn lezing. Hij bleef niet alleen binnen de gestelde tijd, maar leverde ook zo’n juweeltje af dat hij een spontaan applaus van de andere deelnemers kreeg.
Vooral zijn eigen reactie was mooi: “ja, op die manier is presenteren met plezier (titel van de training) erg eenvoudig”.
De KISS-methode (Keep It Short & Simple) werkt verbluffend goed. Voor het geval u mij niet gelooft, vraag het aan een willekeurige kleuterjuf. Het grootste voordeel van kleuters is dat ze weglopen of gaan friemelen als het niet boeiend is. Volwassenen hebben geleerd hoe ze net kunnen doen alsof ze luisteren. En veel sprekers trappen daarin….

Geniet van het leven!

Rob Janssen
info@spraakmaker.nl