Laat me een voorbeeld geven

geplaatst in: Presenteren | 0

Jaren geleden ging ik naar het Business-Centre van Nieuwegein om een lezing bij te wonen van Prof. Roger de Bruyn, hoogleraar creatief denken.
Door files en een verkeerde afslag arriveerde ik te laat.
Op aanwijzing van een hostess opende ik een deur die achter in de zaal uitkwam.
En wat voor een zaal!
Voor een gehoor van ruim duizend personen staat een klein mannetje op een immens podium achter een spreekgestoelte. Een reusachtig scherm vermeldt slechts zijn naam en de titel van zijn lezing.
Ik neem plaats op de laatste rij en bespeur onmiddellijk een geanimeerde sfeer.
Met slechts af en toe een gebaar en vooral zijn verhaal ontlokt de professor met regelmaat een lach aan de zijn publiek. En dat, terwijl hij fysiek nauwelijks zichtbaar is!
Ik sla het schouwspel gade en vraag me af wat het is, dat deze man zo boeiend maakt.
Eén ding valt onmiddellijk op: hij heeft een sappig Vlaams accent.
Maar dat kan natuurlijk niet het enige zijn. Er zijn miljoenen Vlamingen en echt niet allemaal zo interessant om naar te luisteren.
Nee, er moet nog een andere reden zijn. Ineens realiseer ik me dat hij niet als een professor klinkt! Hij gebruikt alledaagse begrippen, ‘normale’ taal. Heel af en toe komt er iets uit het Latijn voorbij, maar onmiddellijk vertaalt hij dat in het Nederlands. En bovendien verandert zijn stem veel van toon. Zoals van iemand die net terug is van een enerverende vakantie en daarover vertelt op een verjaardag. Al analyserend kom ik tot de conclusie dat er een heel simpel antwoord is op de vraag wat hem zo boeiend maakt: hij is enthousiast!
Daardoor gaat er ook wel eens iets mis, zoals de klap die hij per ongeluk tegen de microfoon geeft, of de hoest die hem midden in een zin overvalt. Maar dat leidt hem slechts eventjes af.
Het is duidelijk: deze man heeft een boodschap en hij wil graag dat die overkomt .
Daar is hij een meester in. Uiteraard is hij door zijn jarenlange ervaring ( hij wordt binnenkort 69) zelfverzekerd over de inhoud van zijn betoog. Zijn enige zorg is: hoe breng ik het over op mijn publiek. En dat doet hij op de beste manier die ik ken: door het geven van voorbeelden.
Creatief denken is een complex vakgebied. Het vereist discipline en verloopt volgens wetmatigheden. Het is makkelijk om daar een saai en droog verhaal over te houden, vol met wetenschappelijke onderbouwing en degelijke methodieken. Het enige nadeel daarvan is dat iedereen, behalve de vakbroeders, in slaap sukkelt!
De meeste mensen denken in plaatjes, in beelden. Elke spreker, die een publiek mag toespreken, dient zich bewust te zijn van de mooiste zin die hij kan uitspreken: “laat me een voorbeeld geven..”. Het publiek zal meteen de oren spitsen. Er komt tenslotte een voorbeeld, een verhaaltje, een anekdote. Prof. Roger de Bruyn begrijpt dat als geen ander en legt werkelijk elke gedachtegang, elk theoretisch model uit aan de hand van meerdere voorbeelden. Hij vertelt over zijn huwelijk, zijn kinderen en kleinkinderen, zijn werk aan de universiteit, maar ook over voetballen, televisie kijken en wielrennen.
Ondanks zijn hoge IQ weet hij zelfs in een zaal met meer dan duizend mensen een intieme sfeer te creëren, waarbij we als publiek het gevoel hebben bij hem thuis op de koffie te zijn uitgenodigd. Dat is een kunst, die slechts weinigen beheersen!
Na afloop heb ik even met hem gesproken en hij vertelde mij dat hij een interessant probleem heeft: gezien zijn leeftijd en de reistijd van en naar optredens wil hij zijn lezingen afbouwen.
“wat is dan het probleem?” vroeg ik verbaasd.
“tiens”, zei hij, “na elke lezing komen er weer mensen naar me toe om me voor een andere lezing uit te nodigen….en ik kan geen ‘nee’ zeggen!”
Opmerkelijk, in een tijd van recessie, waar veel bedrijven graag veel meer klanten hebben!
Zijn probleem is juist, dat hij teveel klanten heeft!
En waarom? Ik denk dat hij simpelweg zijn klanten biedt wat ze willen.
Door zijn theorie rijkelijk te voorzien van voorbeelden en te praten in het belang van zijn gehoor, hoeft hij geen website te onderhouden, geen dure folders te maken of acquisitie te plegen.
Wanneer u denkt:”ja, dat is prachtig, maar wat kan ik daar nou mee?” probeert u het dan gewoon eens uit.
Heeft u een lezing over een droog of zwaar onderwerp, verras u gehoor eens met de zin:”laat me een voorbeeld geven…”
U zult merken, dat de aandacht onmiddellijk groter wordt.
Uiteraard is het dan wel handig om een voorbeeld dat uw betoog ondersteunt te hebben….
Laat me voor de aardigheid uw ervaringen eens weten.

Geniet van het leven!

Rob Janssen
info@spraakmaker.nl